Meditatie Accepteren

MEDITATIE ACCEPTEREN 

Je gaat  met je aandacht naar je ademhaling en je laat je ademhaling stromen zoals het tij dat af en aan op het strand stroomt, langzaam en heel bewust.

Visualiseer nu één schaal die zo breed is dat deze in je bekkenbodem past, zodat jouw  ademhaling hier veilig op kan steunen.

Ga dan met je aandacht naar je voeten en visualiseer hier kleine magneetjes of worteltjes onder, en voel de  verbinding  met de aarde.

Je handen liggen inmiddels geopend op je schoot, en je ogen zijn gesloten.

Je gaat met je aandacht naar je kruinchakra en visualiseer ongeveer 30 cm daarboven een bol van zuiver wit licht.
Je hoeft er niet naar te kijken weet dat deze bol daar is, het is namelijk je Hoger zelf.
Je gaat met je aandacht naar je linkervoet, je spant je spieren aan hou vast en laat los.
Zo ga je met je aandacht naar je enkels, onderbenen en knieën, span alles aan, hou even vast en laat los.
Breng je aandacht naar je boven benen span dit even aan, hou vast en laat alle spanning in je spieren los.
Je heupen, onderbuik, borstkas, billen, onderrug en boven kant van je rug.
Je  handen, onderarmen en bovenarmen.
Je gaat met je aandacht naar je schouders trek deze op naar je oren span even aan en laat los.
Je gaat met je aandacht naar je hals, nek, achterhoofd, je kaak, wangen, ogen en voorhoofd span aan en laat ook hier alle spanning los.

Je bent nu helemaal ontspannen, je voelt je steeds dieper en dieper in de ontspanning wegzakken.  

Blijf je er van bewust dat je gedurende de hele meditatie mijn stem blijf horen.

Visualiseer dat je bij een bergstroompje staat, je volgt dit bergstroompje, in de verte hoor je een waterval.

Ga daar naar toe, het lijkt makkelijk maar je merkt dat het tegenvalt om er te komen iets of wat houd je tegen om bij de waterval te komen.

Neem even een moment van rust, blijf aan de oever van het bergstroompje staan, je ziet een rotsblok waar je op kan zitten.
Je doet je schoenen en je sokken uit, je voeten raken en het koude, frisse water.
Je schrikt hier even van je had dit niet verwacht, de zon schijnt en de temperatuur is warm maar aangenaam.
Je zet door, nu voelt het water heel frissent voor je voeten die toch wat vermoeid zijn van de lange wandeltocht naar boven.
Je kijkt in het heldere bergstroompje en je ziet jezelf op het rotsblok zitten, opeens komen er allerlei gedachtes en vragen naar boven.
Je ziet jezelf hierover peinzen en je komt er niet uit, wat is er wat je tegenhoudt?
Je probeert zo eerlijk mogelijk naar jezelf te kijken en je ziet als het ware een probleem of blokkade omhoog komen die je ver hebt weggedrukt.
Je erkent- en herkent nu het probleem of blokkade, het geeft je een gevoel van verdriet, verlatenheid, eenzaamheid.
Terwijl je jouw probleem aan het analyseren bent voel je de aanwezigheid van een dierbare die is overgegaan, het kan ook zijn dat je een Engel waarneemt. Het wordt nu makkelijker voor je om naar jouw probleem of blokkade te gaan, je voelt dat je dit kan delen met de geliefde die bij je is gekomen.
Als eerste vraagt jouw dierbare wil je dit probleem of blokkade ook accepteren?
Je denkt hier diep over na je hebt het al zolang weggestopt en je voelde wel dat je nog iets hebt op te lossen, maar accepteren!
Al voelt het dat jij niet de schuldige bent aan dit probleem of deze blokkade, toch voel je ook als je hier inzicht in wilt krijgen dan is accepteren de oplossing om dit los te laten.
Zo zit je te peinzen, je voelt op dit moment dat er ruimte gaat komen bij jouw Spirituele Hart.
Je voelt doordat je deze blokkade of probleem hebt geaccepteerd dat je weer verder kan.
Je staat blij en gelukkig op, je trekt je sokken en schoenen weer aan en je voelt dat je gewoon door kan lopen naar de waterval.
Wat is het hier prachtig, je kan wel een frisse duik  gebruiken.
Je kleedt je uit, gelukkig heb je voordat je op pad ging je zwemkleding onder je kleding aangedaan. 
Je zwemt naar de waterval, je ziet dat je onder de waterval door kan lopen.
Heerlijk wat een bevrijdend en zuiverend gevoel geeft dat.
Je loopt verder onder de waterval door en je ziet aan de ander kant van de waterval een openstuk bos, waar prachtige bloemen bloeien.
Het is er vredig en stil. Je gaat het water uit en zoekt een heerlijk plekje om te liggen zonnen of om zomaar te genieten van al het moois om je heen. 

Stilte meditatie…………………………………………………………………………………..

Je overpeinst nog eens over wat je hiervoor hebt geaccepteerd en je weet dat het goed is en dat deze acceptatie bevrijdend voor je heeft gewerkt.

Je bedankt je dierbare zij/of hij die jou geholpen heeft met het inzien en inzicht geven van jouw blokkade of probleem.
Je voelt je dankbaar dat je hier mag zijn en dat je zoveel moois mocht ontvangen.

Het wordt tijd om terug te keren naar de waterval, je voelt je uitgerust, blij en gelukkig.

Je loopt onder de waterval door, je zwemt naar de oever waar je kleding ligt.
Je kleedt je aan en je gaat het bergstroompje weer volgen.

Je wordt je langzaam bewust van de ruimte waar je bent van de stoel waar je opzit.

Je haalt een paar keer diep adem, je beweegt je handen, je voeten, je knippert met je ogen. Rek je even lekker uit en welkom terug.  

Maria Hartjes,

Naarden 23 augustus 2011.

Comments